‘Wij doen het in één keer goed en tonen aan dat dat ook logischer is’
“Ons product gaat veel verder dan corporaties gewend zijn”, merkt Van Vonno van Kingspan Unidek op. “Afgelopen jaren was label B de afspraak met de overheid. Label B wordt het nieuwe label G als je kijkt naar de doelstellingen voor 2020. Daar red je het gewoon niet mee. Wij doen het daarom in één keer goed en tonen aan dat dat ook logischer is, minder overlast voor de bewoner oplevert, uiteindelijk goedkoper is en meer rendement oplevert. Omdat we maximaal energie besparen kan je de besparingen op de energiekosten netto contant maken. Daarmee verdien je een deel van de extra investering weer terug. Dat is heel anders dan hoe ze bij corporaties denken. Het is heel lastig om die mindset op directieniveau te veranderen. Dat kost tijd”, legt Van Vonno uit.
Van Oranje van The Source B.V. ondervindt dit ook: “We renoveren niet voor 15 jaar, maar voor 25 jaar. Dat vergroot je rendement zodanig dat je total costs of onwnership drastisch naar beneden gaan. Dat kunnen we ook aantonen met data. We begrijpen dat corporaties met een behoorlijke uitdaging geconfronteerd worden, maar uiteindelijk gaat het over onze planeet en het leven van onze kinderen en kleinkinderen. Wij kunnen ze daar nu al mee helpen. Als je gaat wachten until it’s imposes on you en je gaat dan heel gard gillen dat het niet kan, dan ben je gewoon een slechte bestuurder. Het kan, het rekent en het is er al!”